Sunde takeaway retter

Den seneste Corona-nedlukning har haft betydning for diverse restauranter. Der er dog stadig mulighed for takeaway, men det kan være svært at skelne mellem, hvad der egentligt er sunde takeout retter.

Denne artikel er en guide til dig, der gerne vil spise sundt, men som ikke gider at bruge flere timer på at stå at kokkerere. Takeaway behøver nemlig nødvendigvis ikke at være usundt, da der findes mange forskellige retter. Det handler altså bare om at vide, hvad du skal gå efter.

Overvej derfor følgende idéer, næste gang du skal bestille takeaway mad:

Gå efter fuldkornsprodukter

En nem måde at gøre dit take-out sundere på er, at spørge efter brune ris, i stedet for hvide ris, når du eksempelvis bestiller asiatiske eller mexicanske retter,

Det samme gælder ved nudelretter, hvor det også er bedst at gå efter grove alternativer. Her er det ofte også muligt at få nogle grove alternativer.

Tjek dette næste gang du bestiller japansk, og spis ramen I København ved Men-O Ramen. Når du bestiller grov-produkter i stedet, får du nemlig flere fibre, samtidig med at maden mætter bedre. Så det er altså en god idé, at undgå de raffinerede og hvide produkter, hvis du gerne vil spise lidt sundere.

Prioriter grøntsager

God og sund take-out indeholder med fordel en masse lækre grøntsager. Der er dog forskel på, hvor gavnlige grøntsager er for kroppen, alt afhængigt af hvordan de er tilberedt. Friturestegte pomfritter tæller altså ikke som sund grøntsag take-out.

Det fremgår typisk på menukortet, hvilke grøntsager der er i retten, og nogle gange står der også, hvordan de er tilberedt. Hvis du ønsker noget Men-O ramen take-out, så læs deres menu her, og se hvilke forskellige grøntsager der er i.

Hos nogle restauranter er det også muligt at gøre nogle retter lidt sundere, ved at lave nogle få tilvalg. Dette gælder eksempelvis hos et pizzeria, hvor du kan tilvælge nogle grøntsager på din mad, så du i hvert fald, får lidt flere vitaminer og lidt mere næring. Her er det typisk også muligt at få en grov pizzadej.

Gå udenom dressing og saucer

Selvom det er virkelig lækkert med en masse krydrede saucer eller noget dressing der kan gøre maden lidt mere interessant, så kan din ret blive en del sundere, hvis du fravælger dette, eller bare skærer ned på det.

Det afhænger selvfølgelig af, hvilken slags sauce og dressing det er, og nogle gange er det også muligt at finde sundere alternativer til den enkelte dressing. Du kan eventuelt spørge efter dette, når du bestiller maden.

Saucer og dressinger indeholder nemlig ofte en del fedt, sukker og mælk, som helst bør undgås, hvis du ønsker en sundere takeaway ret. Hvis du har bestilt en salat, så kan et godt alternativ være noget jomfruolivenolie og lidt eddike, i stedet for den normale dressing.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.