Blog

Kom i gang med hjemmetræning

For nogle mennesker får de ikke trænet, hvis de skal møde op i et træningscenter. Hvis du er sådan en person, skal du ikke føle, at der er noget forkert ved dig, i stedet kan det være, at du skal træne hjemme i stedet for. For mange mennesker er det en lang lettere metode, da de ikke skal gå så langt for at træne. De kan gøre det, når de ser fjernsyn, lige når de er stået op osv. Læs videre

Sådan bevarer du overskuddet og velværet i sommerperioden

Sommeren er en skøn årstid, hvor solen skinner, og man tilbringer tid med dem, man holder mest af. Sommeren er præget af godt vejr og lange aftener med grill, drinks og hygge. Dette er alt sammen godt, men pas på, at det ikke ender med at være skadeligt for dit helbred. Selvom det er hyggeligt, er det ikke altid sundt at blive sent oppe og drikke en masse alkohol – uanset hvor hyggeligt det end måtte være. Bekymringer om sundhed skal dog ikke stå i vejen for din sommerhygge, hvilket er grunden til, at vi har samlet en liste over råd til, hvordan du bevarer velværet og overskuddet denne sommer.

Slap af og tag en dyb indånding

Du har arbejdet hårdt hele året og har endelig sommerferie. Selvom der skal hygges, og du skal være social, er dette også en tid, hvor du bør få slappet af. Sluk telefonen og fjernsynet i en dag eller to og læg dig eventuelt i solen eller blot indenfor med en god bog. Det er vigtigt, du giver kroppen og sindet plads til at få kølet ned, så du ikke overbelaster hjerne og sind.

Få sovet godt

Det anbefales at voksne sover mellem 7-9 timer i døgnet. Mange når ikke dette antal timer i deres travle hverdag, hvorfor det er meget vigtigt, at du får gjort det i sommerferien. Sørg for at du i hvert fald når dette mål 3-4 dage om ugen, og hvis du nogensinde føler dig træt eller udmattet, bør du tage notits af dette. Det er også vigtigt, at du har en god seng at sove i. Det kan gøre en stor forskel, hvis du ligger godt og behageligt i sengen, da dette hurtigere bringer dig i dyb søvn. Går du og mangler en ny, blød seng, har Sengespecialisten en masse attraktive tilbud denne sommer på deres hjemmeside. Her kan du finde en ny seng.

Husk at dyrke godt med motion

Sommeren bliver associeret med iskolde Coca-Colaer, øl, grillmad, store isvafler og alt, hvad der ellers hører sommeren til. Disse ting er ikke sunde, men deres berettigelse i sommermånederne bliver ofte retfærdiggjort af den hygge, de bringer med sig. Dette skal der naturligvis også være plads til, og du skal ikke droppe alt det usunde i sommerferien. Dog er det vigtigt, at du ikke samtidigt bliver inaktiv. Inaktivitet sammen med usund kost kan meget hurtigt ende galt. Men bare rolig – der er mange muligheder for motion om sommeren. Du kan løbe en tur, spille tennis, cykle eller prøve andre gode udendørsaktiviteter. Går du og mangler noget godt sportstøj til sommeren, har Intersport mange gode tilbud. De har blandt andet et stort udvalg fra Nike her.

Frisk frugt

Sommeren er ikke kun en periode med usund grillmad og isvafler; det er også en sæson præget af friske jordbær, vindruer, mango og mange andre velsmagende sommerfrugter. Overvej at bytte dine usunde snacks ud med disse lækre frugter, og bliv måske ligefrem overrasket over, hvor hurtigt du kan se resultater. Disse frugter smager ikke kun godt, de opfrisker også dit sind og renser kroppen. Frisk frugt er noget af det bedste ved sommeren, og de farverige varianter er en fantastisk måde at opretholde en god og sund kost på.

Sådan kommer du i gang med konditionstræningen

Nogle mennesker hopper gladeligt i træningstøjet hver eller hver anden dag, men sådan er det ikke for alle mennesker. Og det er ikke noget at skamme sig over. For det er langt fra alle, som finder det naturligt at være fysisk aktive. Motion er noget de skal sætte sig op til, og dermed bruger de alt for meget tid og energi på forberedelsen frem for selve motionsdelen. Selvom du måske ikke tror på det, så er det dog muligt at blive glad for at dyrke motion. Læs videre