Blog

Sådan opnår du den lækreste nytårsmenu

Dette indhold er sponsoreret

Er du typen der går op i kost og træning, så findes der en masse spændende sunde retter som du kan prøve eller give dig i kast med. Har du inviteret vennerne over til en hyggeligt nytårsaften og du ikke lige er den der besidder de helt store evner inden for madlavning, så kan man gøre det lettere for sig selv og bestille en lækker nytårsmenu ud af huset. Hvis du modsat, er en haj i et køkken, så giver det dig som vært en god mulighed for at præge menuen, som du vil have den. Hvis du står og mangler inspiration til hvordan du kan sammensætte en spændende nytårsmenu for dine gæster, så kan du læse med her, hvor du får tre gode tips til hvordan du får sammensat den lækreste nytårsmenu.

Få maden leveret til døren

Mange har travlt mellem jul og nytår med diverse arrangementer og julefrokoster man skal til med venner og familie. Det kan derfor være svært at finde tiden til at få planlagt menuen, handle ind og lave maden inden gæsterne banker på døren. Det kan derfor være en god ide at få mad ud af huset, hvor man bestiller den menu som passer jer bedst, hvor der er noget som alle kan lide. De leverer det til døren, så du slipper for at bruge en masse timer på at lave mad og i stedet bruge din tid sammen med dine gæster.

Byg menuen op omkring et tema

Hvis du kører den sunde livsstil, så kan det være temaet for din menu, hvor du får sammensat den lækreste sunde menu, som afspejler din interesse. Her kan man vælge at gå med fisk til forret med en dejlig salat til. Til hovedret kan man lave en lækker grøntsags lasagne med flutes til. Som dessert kan man servere frugtsalat, men ens ynglings frugter og bær med en vaniljecreme til. På den måde får man sat sit eget præg på en sund og anderledes menu.

Del opgaverne ud

Som vært kan du også vælge at dele opgaverne ud blandt dine venner. Du kan vælge et tema for aftenen, hvor dine venner hver især skal finde en forret, hovedret eller en dessert inden for dette tema. På den måde medbringer alle noget de kan lide, så det bliver til en hjemmelavet buffet, så har folk en mulighed for selv at vælge fra eller til. 

Sådan kan du leve et sundere liv

Sådan kan du leve et sundere liv

Det er vigtigt at kunne leve et sundt og dermed godt liv. Der er mange måde at leve et sundt liv på. Det er klart, at du bør dyrke motion, men det er også vigtigt, at du bruger tid med dine venner og familie.

Et sundt menneske er et menneske, som er i balance med sig selv og mennesker omkring sig. Derfor handler det ikke kun om at tælle kalorier og dyrke en masse motion. Der er flere facetter i dag, og det kan gøre det en smule mere indviklet. Det vil vi gerne hjælpe dig med.

Bevæg dig med andre

Det er lettere at være sund, hvis du ikke gør det alene. Derfor er det lettere at løbe en tur, hvis du løber med andre. De fleste har sværere med at motivere sig, hvis de skal gøre det helt alene. I hvert fald i perioder vil det være svært for dig at motivere dig selv.

Det er også bevidst, at hvis du har en hund, så er du mere tilbøjelig til at få bevæget dig i højere grad. Her er det vigtigt, at du sørger for at holde hunden sund og rask. Det kan du gøre ved at købe hvalpefoder fra Gilpa. På den måde vil din hund allerede være sund og rask fra helt lille af. Det gør en kæmpe forskel, hvis du gerne vil løbe med din hund. Derfor er det også en god idé, at den har bevæget sig fra helt lille af. Det samme gælder desuden for mennesker, hvor man er mere tilbøjelig til at dyrke motion, hvis man har gjort det med ens forældre som lille.

Brug mere tid udenfor

For at opnå sundhed er det en god idé at bruge mere tid udenfor. Det kan være hårdt om vinteren, men der er nogle tiltag, som du kan indføre for at få styr på det. Hvis du en terrasse, som du bruger meget om sommeren, så kan du skaffe terrassevarmere, så du også kan bruge den om vinteren. På den måde kan du også være udenfor om vinteren.

Det har stor betydning for os mennesker, at vi kan tilbringe mere tid udenfor. Herunder er det også bevidst, at vi er sundere, når vi er i naturen, så det kan være en god idé at skaffe nogle planter. Det er en let måde at få det til at se ud på samme måde, som du er i naturen. Du vil opleve, at det vil give dig masser af lykke og opleve mere energi i din hverdag.

Tæl dine kalorier

De almindelige regler om, at du skal tænke over, hvad du spiser, gælder stadigvæk. Starten kan du gøre det ved at tælle kalorier. Over tid er der mange, som ikke griber det an sådan, da det er for besværligt at holde styr på, hvor meget man spiser og ikke spiser, da du hele tiden skal skrive det ind på en app.

I stedet kan du gøre det på en måde, hvor du kun spiser en tallerken mad. Den må så bestå af dine kostregler. Det kan være den klassiske med 50% kulhydrater, min. 25% protein og max 25% fedt. På den måde ved, hvad din tallerken indeholder, og det bliver umuligt for dig at overspise.

Nu kan du så vælge en dag om ugen, hvor du indtager sukker osv., så du på den måde heller ikke skal tænke over det. Men lad være med at overspise på denne dag. I stedet vælger du en kage, eller hvad du har lyst til, og så spiser du det.

Vælg miljøvenlige løsninger

Er du på udkig efter et sted, der forhandler bæredygtige produkter, du kan få god gavn af i hverdagen? Så bør du overveje at tage et kig hos Plant2Plast A/S, hvor de forhandler et godt og varieret udvalg af lækre produkter. Her byder de blandt andet på miljøvenlige tallerkner i bambus, take-away emballage samt meget mere. Find hele udvalget, når du klikker dig ind forbi plant2plast.dk

Find tallerkner i bambus og meget mere

Besøger man hjemmesiden, vil man hurtigt få øjnene op for det gode og varierede udvalg, Plant2Plast A/S har at tilbyde. Dog er det ikke det eneste gode, hjemmesiden står inde med. Her har de nemlig også valgt at lave bæredygtige produkter, for at skåne miljøet lidt mere. Hos Plant2Plast byder de blandt andet på miljøvenlige tallerkner i bambus, som fås i flere forskellige slags, hvor du kan vælge mellem flere forskellige størrelser, dybder og designs. Dette giver dig rig mulighed for at finde frem til de helt rette, du skal bruge. Disse forhandles både til private og erhverv, så du kan servere lækker mad når og hvor som helst. Find udvalget af miljøvenlige tallerkner i bambus på plant2plast.dk.

På udkig efter take-away emballage?

Når du besøger Plant2Plast A/S, kan du ikke gå glip af deres fine udvalg af engangsservice. Herinde har de et velassorteret udvalg af hverdagsprodukter, der er til fordel for dig. Ikke blot er de smarte og fine i design, men oveni er alle produkterne herinde bæredygtige. Hos Plant2Plast A/S forhandler de blandt andet et godt udvalg af take-away emballage, der perfekt kan benyttes ved forskellige spisesteder. Blandt udvalget finder du både forskellige slags skåle, bokse, bakker samt meget mere. Dermed kan du servere varmt mad to-go, og sørge for at maden bliver bevaret på bedste vis. Dette er det rette valg for dig, der leder efter praktisk take-away emballage og samtidig kunne tænke dig noget, der kan skåne miljøet. Find udvalget på plant2plast.dk

5 grunde til at fitness er vigtig for din personlige succes

Rigtig mange danskere dyrker fitness, og i dag findes der sågar efterskoler med speciale i idræt, så børn og unge kan fordybe sig i deres interesse. Vejstrup er et eksempel på en fitness efterskole på Fyn, hvor en af linjerne er fuldkommen dedikeret til fitness.

Men selv om mange forbinder motion og bevægelse med en sundere fysik, så kan man faktisk lære meget mere af fitness, end hvad man umiddelbart skulle tro. Med fitness kan man nemlig ikke kun opnå en stærkere og sundere krop, men det kan også hjælpe dig til et andet livsperspektiv, som uundgåeligt vil øge din livskvalitet.

 

1. Du får et bedre selvbillede

Det er en velkendt faktor, at vores selvbillede ændrer sig i takt med, at vi træner. Og det er en vigtig pointe, for den måde, som vi ser og opfatter os selv på, har en kæmpe indflydelse på, hvordan vi er over for andre. Her mener vi ikke kun det fysiske billede, som vi møder i spejlet, men også den mentale opfattelse, som vi har af os selv.

Når vi er aktive og dyrker fitness, så viser vi, at vi tager ansvar for vores liv, at det er os, som har kontrollen. Og når vi føler, at kontrollen er i vores hænder, så føler vi os stærkere og mere selvsikre. Det gør, at vi har en vis robusthed over for livets op- og nedture.

 

2. Du får mere energi

Hvis du aldrig føler, at du har nok tid eller energi, så hjælper det paradoksalt nok at træne og bevæge dig. For motion kan nemlig ses som en slags hormonboost, der gør en masse godt for din krop, herunder at reparere og forynge den.

Fitness sætter gang i din forbrænding med det resultat, at du vil føle dig frisk og parat på, hvad end livet har tænkt sig at kaste i din retning.

 

3. Du bliver mere klar i hovedet

Fitness giver dig ikke kun fornyet fysisk energi, men også fornyet mental energi. På samme måde som motion nærmest ”genstarter” kroppen, så ”genstarter” motion også din psyke.

Livet omkring os stopper ikke, og når det bare bliver ved med at køre fremad i fuld fart, så kan vi nogle gange godt miste overblikket over, hvad der er vigtigt for os. Og den bedste måde at få klarsyn på er ved at bevæge os, for når vi ændrer vores fysiske tilstand, så vil vores mentale tilstand også følge med i ændringen.

 

4. Du bliver mere modstandsdygtig

Når vi træner, stresser vi kroppen for at få den til at forandre sig. Det kan være alt fra mindre fedt, mere muskelmasse eller bare en generel øgning af fitness. Pointen er, at vi ikke kan forandre os uden en form for belastning.

Og som vi fortsætter med at belaste kroppen med fysisk stress, så lærer vi undervejs også os selv, at vi er i stand til at blive en stærkere og bedre udgave af os selv. Det er en vigtig læren at have med sig i livet, når vi uundgåeligt kommer til at møde modstand af den ene eller anden art.

For uanset hvad skæbnen byder på, så ved vi, at vi kan overvinde dem og komme ud på den anden side som et bedre menneske.

 

5. Du lærer at sejre gennem dine fejl

Fitness lærer os at fejle – der er ingen, der er blevet til en atlet over natten. Men fitness lærer os også, hvordan vi kan lære af vores fejl, og hvad vi skal gøre anderledes næste gang for at lykkes med noget. Når man fejler, er man således ikke mislykkedes – det er man kun, hvis man giver op. Når man fejler og lærer af sine fejl, så kan vi atter rejse os og fortsætte med en oplevelse og erfaring mere i bagagen.

CBD-olie er en god makker til træningen

Oplever du lang restitutionstid eller mange muskelsmerter efter du har trænet, eller døjer du med meget inflammation? Hvis du kan relatere til dette, så kan det være at du skal forsøge dig med CBD-olie. CBD virker nemlig antiinflammatorisk og kan hjælpe dig med dine smerter, hvis du har trænet meget. Desuden virker det generelt sundhedsfremmende og kan hjælpe dig til mere velvære. Derfor er det en rigtig god idé at indtage CBD i forbindelse med din træning.  Læs videre

Fem gode tips til at spise dig sund

Dette indhold er sponsoreret

De fleste drømmer om at spise lidt sundere i hverdagen – men endnu flere af os har usædvanlig svært ved at overskue omfattende kostplaner, hvor det er forbudt at spise både det ene og det andet. Derfor er der på denne side samlet 5 gode tips til at spise dig sund, så du kan udvælge dem, du tror, der vil gøre den største positive forskel for dig i din hverdag. Disse råd kan også anvendes til sommerfesten eller fødselsdagsfesten som inspiration til en sundere madlavning og servicering. Ønsker du helt at slippe for madlavningen men samtidig at bevare et sundt udgangspunkt, så er det også muligt at finde hjælp i køkkenet til festen.

Sunde(re) snacks og sundt fedt

De fleste kender dette scenarie. Det er blevet fredag aften, endelig weekend og de fleste personer og familier har tradition for at fredag aftener er lig med hygge foran fjernsynet, hvor der skal hygges med en fyldt slikskål. Men behøver det at være sådan? Hvis du selv føler at du har et problematisk forhold til bland selv slik, og gerne vil skrue lidt ned for sukkeret, kan du i stedet vælge at forkæle dig selv med en stor skål mandler, nødder og rosiner. Denne løsning virker måske ikke lige så fristende, men kan faktisk være utroligt indbydende og lækkert. En stor fordel er at den efterlader dig mæt på den gode måde. Det samme gør sig gældende med sundt fedt. I stedet for helt at undgå fedt bør du i stedet være bevidst om, hvor det kommer fra. Få det gode fedt fra avocadoer, nødder, kerner, frø, oliven, fed fisk og koldpressede olier. På den måde får du et højere stofskifte, længere mæthedsfølelse, bedre koncentration, blødere hud og mere energi i hverdagen.

Mindre portioner

Mange af os har tendens til at spise, alt hvad der er på tallerkenen, selvom vi er mætte i forvejen. Undgå derfor overspisning ved ganske enkelt at spise et måltid af en mindre tallerken, eksempelvis en frokosttallerken, eller spise morgenmad af en mindre skål i stedet for at vælge den store dybe tallerken til morgenmåltidet.

Spis hvidløg og fisk

Noget du derimod gerne må overspise og fylde op af, er dit forbrug af hvidløg. Det lille løg kommer med mange gode kvaliteter, blandt andet styrker det immunforsvaret, dræber skadelige bakterier, sænker dit blodtryk og kolesteroltal, forebygger hjertekarsygdomme og fremmer stoffet serotonin, som både virker antidepressivt og lindrer stress og gør dig tilpas.

Det samme gør sig gældende med fisk. Hjernen består af næsten to tredjedele fedt, hvoraf en stor del er omega-3 fedtsyre. For at hjernen kan fungere optimalt, skal du tilføje denne fedtsyre, som du får fra blandt andet fed fisk, rapsolie, hørfrø og valnødder.

Glem ikke ingefær og de gode snacks

Ingefær indeholder også en masse gode kvaliteter. Det lindrer blandt andet kvalme, forebygger blodpropper og sænker kolesteroltallet – og dette er bare et udvalg af de gode grunde til at spise ingefær hver dag. Det indeholder også mere end 50 antioxidanter, der hjælper med at neutralisere og stabilisere skadelige stoffer fra røg og forurening, som heller ikke er gode at indånde og som svækker både sind og humør.  Derudover kan du få styr på sukkertrangen ved at spise sunde mellemmåltider formiddag og eftermiddag, så du holder dit blodsukker stabilt.

Derfor kommer du i form med hardball

Ønsker du ligesom så mange andre at komme i bedre form, men mister hurtigt motivationen eller synes det er kedeligt at træne. Det er faktisk muligt at gøre motion sjovt, og komme til at nyde den tid som du bruger på at komme i bedre form. Det handler egentligt bare om at lave nogle aktiviteter som du holder af, og som du synes er sjove og som du måske kan lave med dine venner.

Flere bruger hardball til at komme i form med, fordi det kombinere disse ting. Det betyder at du næsten ikke lægger mærke til hvor udmattet, svedig og ofte ret øm, du bliver af hardball, fordi du er så optaget af den sjov, som det også giver. Dermed har du lyst til at komme tilbage, og være aktiv igen. Læs videre

Sådan laver du mad med CBD

CBD er i de seneste år blevet mere populært, og der findes mange forskellige måder at bruge det på. Blandt andet findes det i cremer og vingummier. Flere vælger også at tilføje det til deres mad, så både smagen skjules, samt at det i højere grad inkorporeres i hverdagen.

Der er flere fordele ved dette, og det kan gøres relativt nemt. Det er dog en god idé at have styr på et par ting, før du kaster dig ud I at lave mad med CBD. Nedenfor får du et par tips til, hvad du kan gøre, og hvad du skal være opmærksom på, når du laver mad med CBD. Læs videre

Med simply.com kan du starte en madblog

Flere og flere begynder at starte deres egen madblog. Der har aldrig været så meget fokus på kost og motion, som i disse dage. Hver dag kommer der en ny kur, som man bør følge. Hver dag kommer der også en ny form for motion, som anbefales. Det kan være meget svært at følge med hvis man ønsker kun at foretage sig de nyeste ting.

Hvis du føler, at du er god til at se på tendenser og have en forståelse for hvad der sker i samfundet, så kan du starte din egen blog. På den måde kan du i stedet for at sidde og kigge på, selv lave en blog og en hjemmeside.

Har du meget viden om for eksempel kost eller motion, så er det oplagt at gøre disse områder til omdrejningspunktet for din blog. Det vil gøre, at folk kan få rigtig meget ud af din blog. Du kan bruge en simply.com rabatkode til at komme i gang med hjemmesiden.

Læs mere hvis du ønsker at få rabat på din første hjemmeside.

Lær andre hvad du selv vil lære

Har du selv forsøgt at blive klogere på kost og motion i mange år så kan det være, at du har en masse viden, som du ønsker at give videre. Denne viden kan du give videre ved hjælp af internettet. Det er dog vigtigt, at du spørger dig selv, om du rent faktisk har noget, som kan give værdi for resten af internettet.

Hvis du selv mener, at svaret er ja så kan du gå i gang med det samme. Du vil uden tvivl få rigtig meget ud af det hvis du vælger at starte en blog og lære andre mennesker nogle af de ting, som du selv ved.

Det er godt at lave en blog med flotte billeder. Så har du været inde og bestille dit webhotel og dit domæne så handler det om at få taget nogle gode billeder. For uanset hvor god du er til at formulere dig vil det være ligegyldigt hvis ikke du formår at videreformidle dit budskab på en visuelt lækker måde. Brug derfor noget tid på at tage nogle billeder og find din helt egen stil når det kommer til billeder.

Vælg et domæne der er anderledes

Det er også meget essentielt, at du ikke bare gør det samme som alle andre. I stedet for at gøre hvad alle andre gør, så er det vigtigt, at du tænker meget over, at det skal være originalt. For hvis ikke du formår at adskille dig fra alle de andre så kommer du aldrig langt.

En ting du kan gøre er at tage billeder fra en anden vinkel end alle andre. Det vil gøre, at folk med det samme får skærpet deres opmærksomhed og i bedste fald ender det med, at de bliver.

9 grunde til at dyrke pilates

Pilates adskiller sig fra andre træningsformer, såsom styrketræning og yoga, da det går ind og fokuser på at arbejde med de mindre muskler. Det er bygget op til at være skånsomt, samtidigt med at du får arbejdet med muskler, som du aldrig har brugt før. 

Navnet pilates kommer fra skaberen Joseph H. Pilates. Joseph H. Pilates var oprindelig fra Tyskland men emigrerede til USA. Han åbnede et fitnesscenter i samme bygning som New York City Ballet. Dermed tiltrak pilates automatisk en masse dansere.

Joseph H. Pilates gav følgende løfte om pilates: ”Efter første gang mærker du en forskel, efter 10 gange kan du se en forskel, og efter 30 gange har du fået en ny krop.”

Her er 9 grunde til at dyrke pilates, hvis du stadig ikke er overbevist. Læs videre