Smil dig glad – 3 tips til at få en gladere hverdag

Det er selvfølgelig vigtigt for dit mentale helbred, at du spiser sundt og motionerer regelmæssigt. Men det er mindst lige så vigtigt, at du er glad for dig selv. Du kan træne nok så meget, spise nok så sundt og gøre alt andet rigtigt udadtil, men i bund og grund kommer mental velvære indefra.

Derfor skal du tænke på dig selv og på, hvad der kan gøre dig gladere. Og her er 3 konkrete tips til, hvordan du kan få grund til at smile bredere og blive gladere i din hverdag.

Gør noget aktivt for dig selv

Mental sundhed er det, der giver dig lyst til at kaste dig ud i livet – det der gør livet værd at leve. Det er vigtigt at vores krop fungerer, men mindst ligeså vigtigt er det, at vi har det godt og trives i vores dagligdag.

Gennem aktivitet, engagement og fællesskab kan vi styrke vores mentale sundhed. Trivsel og velvære kan måles og føles på mange forskellige måder. På samme vis kan vi påvirke vores egen mentale sundhed på flere forskellige måder. En af dem er at gøre noget med andre, eller for andre.

Aktivitet skal ikke forstås udelukkende som at dyrke idræt eller anden form for fysisk aktivitet. Det kan ligeså vel betyde at du aktivt engagere dig i en anden persons velbefindende. Du kan f.eks. melde dig som frivillig i en forening og dermed gør noget aktivt for at glæde andre, som har brug for det. Du vil her lynhurtigt mærke den glæde det giver at hjælpe andre.

En anden løsning, som ligger lige til højrebenet er at lave noget aktivt sammen med venner eller familie eller snakke med naboen. Det det i bund og grund handler om er, at man skal finde ud af, hvad der gør en selv glad – gøre en aktiv indsats for at finde sin passion.

Det er altid sjovere at smile sammen med andre – udnyt dine omgivelser og gør noget aktivt for at finde ud af, hvad der skal til for dig.

Vær positiv overfor dig selv

Din værste fjende når det kommer til mental sundhed, er oftest dig selv og dine tanker. Derfor er det vigtigt, at du husker at være positiv overfor dig selv. Hvis du har tabt dig 5 kilo, så ros dig selv. Hvis du nu kan løbe 5 kilometer længere, ros dig selv. Hvis du har fået en anden til at smile, så ros dig selv. Det er alt sammen dine sejre.

Det nemmeste i verden er at tale sig selv ned. Dette hænger sammen med at vores hjerne oftest husker de ting vi gerne ville have gjort anderledes eller bedre i en situation, og ikke de ting vi gjorde godt. Denne evindelige jagt på forbedringer, og evig optimering af en selv er ofte grunden til, at man kan have svært ved at se lyset.

Det kan være svært at vænne sig til, at rose sig selv. Derfor er det en god ide at starte i det små. Hvis du for en gangs skyld har overholdt madbudgettet, så ros dig selv og beløn dig selv. Hvis du har husket at spise din vitaminpille hele ugen, så ros dig selv. Det er ikke småting og alt sammen noget du reelt har opnået, så der er ingen grund til at negligere nogen som helst sejre – underordnet deres størrelse.

Smil dig glad

Det lyder måske banalt, men et trick, der er blevet brugt i mange år til at forbedre folks mentale sundhed er at bede folk om at smile for sig selv. En psykolog sagde engang at det bedste og mest simple trick til behandling af depression var at bede patienter om at smile mindst 20 minutter om dagen. Og det hjalp. Så arbejd på det smil – og brug det flittigt.

Der kan selvfølgelig være mange grunde til at holde sit smil tilbage – hvis man føler at livet er lidt surt, og man mangler den selvtillid det tager at smile mens man går rundt alene, er det overhovedet ikke unormalt.

Men her kan du heldigvis hjælpe dig selv, til at blive gladere for dit smil. Mange der kæmper med smilerynker, har tendens til at holde smilet tilbage – og det blokere jo for din nemmeste vej til et bedre mentalt helbred. Så få gjort noget ved det.

Rigtig mange danskere holder også sit smil tilbage, hvis de er kede af deres tænder. Tænderne er noget, som nemt kan blive påvirket af en usund livsstil som cigaretter eller for meget slik. Hvis du har røget cigaretter hele livet og spist lidt mere end fredagsslik, er der chancer for at dine tænder har en anden farve end hvid. Hvis det er tilfældet, er du måske også ramt på selvtilliden i forhold til at smile – og her kan en kosmetisk tandpleje tur gøre underværker for dit smil og dit mentale helbred.

Så få tingene, der holder dit smil tilbage klaret – og beløn dig selv med et bredt smil.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.