Sådan kommer du i gang med konditionstræningen

Nogle mennesker hopper gladeligt i træningstøjet hver eller hver anden dag, men sådan er det ikke for alle mennesker. Og det er ikke noget at skamme sig over. For det er langt fra alle, som finder det naturligt at være fysisk aktive. Motion er noget de skal sætte sig op til, og dermed bruger de alt for meget tid og energi på forberedelsen frem for selve motionsdelen. Selvom du måske ikke tror på det, så er det dog muligt at blive glad for at dyrke motion.

Med de rette tips og tricks, kan du nemlig få oparbejdet et godt forhold til motionstræning, herunder konditionstræning, og det hjælper vi dig med i denne artikel.

Start i det små

Det vigtigste råd at huske på, er at man ikke nødvendigvis skal ud og være professionel marathonløber. Det handler om at starte ud i det små. Rom blev ikke bygget på en dag, og det kommer din kondition heller ikke til at blive. En lille ændring gør også en forskel. På den måde kommer projektet også til at virke meget mere overskueligt, og chancen for, at det lykkedes, bliver deraf større.

De små ændringer kan bl.a. indebære at indføre en ugentlig løbedag, cykle på arbejde, gå en lang tur i skoven i rask tempo eller lave 15 minutters hjemmetræning et par gange om ugen.

Træn sammen med andre

De fleste mennesker finder det meget nemmere at komme ud og træne, når de gør det med andre. Derfor er det en god ide at finde en træningsmakker. Det kan være alt fra en veninde, kæreste, forælder eller søster. På den måde kan i holde hinanden op på jeres træning, og der følger en forpligtelse med, når man ved, at andre regner med en.

Har du svært ved at finde en træningsmakker, kan du også melde dig på hold. Fitnesscentrene udbyder fx en masse forskellige konditionshold. Du kan også melde dig ind i en idrætsforening, hvis der er en bestemt sportsgren du gerne vil dyrke.

Gå til noget sjovt

Hvis konditionstræning skal blive en naturlig del af hverdagen, så er det alfa omega, at man synes, det er sjovt. Det handler derfor om at finde en sportsgren, som man nyder at dyrke. Kunne det ikke være fantastisk at se træning som en hobby frem for en pligt?

Elskede du at spille fodbold som barn, så kan det være du skal finde de gamle fodboldstøvler frem. Er du et rigtigt friluftsmenneske, så er orienteringsløb måske sportsgrenen for dig. Måske har du en indre barnlig sjæl gemt i dig, så kan det være, du skal prøve at stå på rulleskøjter. Der findes så mange sjove og forskellige sportsgrene derude, så det handler bare om at prøve sig frem, indtil man finder den rigtige.

Træning i hjemmet

For nogle mennesker, kan det være svært at finde tid i hverdagen til at komme ud og træne. Måske har man et travlt job eller tre børn, som skal sørges for. Der kan være mange gode grunde til, at tiden og overskuddet ikke er der i hverdagen. Men selvom tiden til fitnesshold og lange løbeture i skoven ikke er der, så er det stadigvæk muligt at få trænet. Det kan gøres ved at indføre hjemmetræning. Der er mange måder at lave hjemmetræning på. Ofte kan det dog være, at man skal investere i noget udstyr, især når det drejer sig om motionstræning.

Træningsudstyr i hjemmet

Der findes alverdens udstyr på markedet, som man kan købe til hjemmet. Selvfølgelig afhænger det af, hvor meget plads man har at gøre godt med. Har man god plads, kan man investere i et løbebånd. Det er nemt lige at tage 20 minutters løbetur på båndet, og så kan du også holde øje med børnene imens.

En motionscykel er også et godt redskab til at få konditionstrænet i hjemmet. Den fylder lidt mindre end løbebåndet, man har lige så gavnlige effekter. Imens vasketøjet er i maskinen, kan du jo passende hoppe på sadlen med god musik i ørerne og trampe derudaf. Aldrig har det være lettere at få dyrket motion.

Kæmp dig igennem de dårlige træningsperioder

Et sidste godt råd er at acceptere, at det være svært at komme i gang med konditionstræning. Det kræver hårdt arbejde at komme i god form, og det er måske ikke altid lige sjovt. Men hvis man er klar over, at der kan komme nogle bump på vejen, så bliver de også nemmere at overvinde.

Du vil med al sandsynligt opleve nogle dårlige perioder i din træning, men jo flere af disse, du kommer igennem, jo mere succes oplever du også. Indtil en dag, hvor træning føles som en integreret del af din hverdag, som du slet ikke tænker over, men bare gør.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *