Hvordan en plantebaseret kost kan hjælpe dit vægttab

Du er, hvad du spiser. Den sætning har du nok hørt en gang eller to i dit liv, og selvom mange nok vil mene, at det er en sandhed med modifikationer, så er der ikke desto mindre en unægtelig sandhed i udsagnet alligevel. Den plantebaserede kost gør sin sejrsgang verden over lige nu, og alt tyder på, at der er mange gode ting at hente fra det farverige planterige.

Det kan være, du allerede spiser overvejende plantebaseret, eller måske har du en eller flere kødfrie dage i løbet af ugen. Måske overvejer du det bare, men er bekymret for, hvordan det kan påvirke din performance i træningscenteret eller tallet på vægten. Hvis du er nysgerrig på det plantebaserede køkken så læs endelig med her, hvor vi i det nedenstående kommer til at gennemgå de mest gængse myter og se på, hvad den plantebaserede kost kan gøre for dig og ikke mindst for dit vægttab.

De sejlivede myter

Du har måske hørt, at det ikke er muligt at få nok proteiner på en plantediæt? Eller at dine knogler vil blive skøre og skrøbelige, hvis du vover at skære mælkeprodukterne fra? Og hvad kan man egentligt overhovedet spise på en plantebaseret kost? Bliver det ikke temmelig kedeligt i længden kun at spise salat? Heldigvis for os (og planeten) er planter så meget mere end bare tør broccoli og kedelig icebergsalat.

Der er meget, der antyder, at det at basere sin diæt primært på grøntsager og planter og spise ingen eller kun en smule kød ved siden af, kan være vejen frem, når vi taler om helbredsmæssige fordele. Ifølge en lang række udenlandske studier kan en plantebaseret diæt forbedre din kardiovaskulære tilstand – med andre ord så er en kost baseret på planter godt for dit hjerte, og den kan også forbedre dit generelle helbred. En plantebaseret kost bliver lige nu hypet som værende det nye sorte af alle – lige fra diverse kendte mennesker til forskere og atleter. Sidstnævnte kategori involverer eksempelvis Tysklands stærkeste mand Patrik Baboumian, PokerStars Pro spiller og model Liv Boeree. Selv kendte kokke som Jamie Oliver og Gordon Ramsey tilbyder nu plantebaserede muligheder på deres restauranter og promoverer en livsstil med mindre kød.

Hvis du gerne vil tabe dig, så er der stor sandsynlighed for, at du er rimelig bevidst omkring dit indtag af makronæringsstofferne protein, fedt, og kulhydrater. Men hvad med alt det, man hører i medierne og i hjørnerne i træningscenteret? Alle de små stemmer, der hvisker (eller nærmere højlydt råber), at man ikke kan få nok proteiner på en plantebaseret kost. For at kunne svare på det spørgsmål, må vi først se på, hvor meget protein, vi rent faktisk behøver i løbet af en dag. Den gængse opfattelse blandt forskerne er, at vores proteinbehov ligger på mellem 0,8-1,5 gram protein per kilo kropsvægt om dagen, og at det sagtens kan dækkes af en almindelig sund og varieret kost. Det er sandt, at der er mange proteiner i kød, men bønner, linser, nødder, kerner, æg og mælkeprodukter (hvis man inkluderer det i plantekosten), havregryn og mange andre madvarer indeholder også protein i mængder, der er rigelige til at dække det almindelige menneskes daglige behov, forudsat at man spiser sundt og varieret.

Planter og vægttab

Hvad skal du så spise for at tabe dig på en plantebaseret kost? Det bedste er faktisk, uanset din diæt, at fokusere på hele fødevarer, der er så lidt forarbejdede som muligt. Det vil sige, at selvom det i dag er enormt let at leve plantebaseret, så er det at foretrække, at man så vidt muligt styrer udenom alle de erstatningsprodukter og forarbejdede muligheder, der findes. Der er masser af muligheder for at lave lækker, sund, og nærende mad af hele, sunde, gode og fortrinsvis danske råvarer. Der er rigtig mange blogs, der gør det nemt at vælge grønt, og alt, hvad der kan laves af kød, kan i princippet laves i en planteversion. Det vil sige, at du ikke behøver undvære pizza, lasagne, tortillas, etc. på dine cheat days, du skal bare lave det af bønner og grøntsager i stedet. En mulig dagskost kunne med fordel se nogenlunde sådan her ud:

Morgen: En lækker smoothie af bær, spinat, chiafrø, hempfrø, sesamfrø, banan, og lidt havremælk, eller måske en kølig og forfriskende juice af æble, gulerødder, rødbede og ingefær.

Mellemmåltid: En håndfuld nødder, lidt mørk chokolade og et æble eller en banan.

Frokost: Lasagne i planteversion

Mellemmåltid: Et stykke frugt eller måske en smoothie.

Aftensmad: En lækker buddhabowl, dahl, eller en cremet ærtesuppe.

Det er lettere end nogensinde at leve plantebaseret, og din krop vil takke dig. Det bedste tip er at sørge for at spise sundt, varieret, og få rigeligt med gode, danske råvarer, grøntsager i massevis og at lade dig inspirere af alle de skønne madblogge derude – og du skal selvfølgelige huske at drikke rigeligt med vand.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.