God mad til festen uden oprydning
Rigtig mange vælger at holde rund fødselsdag, konfirmation, studentergilde eller andre festlige lejligheder derhjemme, så man slipper for at skulle ud og bruge mange penge på at leje et lokale. Det er billigere at rykke rundt på nogle møbler for at gøre plads til borde og stole, og så er det derudover også bare hyggeligt at befinde sig i vante og trygge rammer. En af ulemperne ved at holde en fest derhjemme er dog, at det roder en hel del. Eller det kan det i hvert fald gøre. Vil du gerne undgå rodet eller bare så vidt muligt undgå at skulle bruge dagen derpå på at rydde op, så læs med her.
Hyr serveringspersonale
Serveringspersonale er virkelig pengene værd både under og efter festen. Mens middagen står på, skal du som vært ikke have dårlig samvittighed over at læne dig tilbage og nyde maden og dine gæsters selskab. Serveringspersonalet vil nemlig sørge for, at samtlige gæster har vin i glassene og mad på bordet. De vil tage af bordet og sætte nye tallerkner frem, når den næste ret skal serveres. Det er en kæmpestor hjælp, men efter festen er det ligeså fedt, at serveringspersonalet har været der. De tager nemlig opvasken, når middagen er slut, så der bliver ikke noget med at stå op til en gigantisk opvask dagen efter og bruge hele dagen på at vaske service, serveringsskåle, gryder og pander.
Lej en cocktailbar
At hyre en cocktailbar er super fedt for selve festen, og det er en god måde at skabe en festlig stemning på. Man får samtidig drikkevarerne serveret på en langt sjovere måde end ellers. Holder man festen derhjemme, er det med en cocktailbar lidt mere kontrolleret, hvor diverse drikkevarer ender henne. Du står ikke tilbage med et kæmpe rod, hvor du i flere dage efter festen finder tomme dåser i alle hjemmets kroge, og du skal ikke tænke på at finde plads til at opbevare alle resterne. Lyder det fristende, så besøg cocktailkursus.dk hvor du kan finde mange muligheder for at leje en cocktailbar til din næste fest.
Hold festen i et telt udenfor
Vil man helt undgå at have gæsterne inde i huset, så kan man med fordel rykke festen udenfor i et festtelt. Så er gæsterne kun inde i huset, når de skal på toilettet, og alt rodet vil på den måde blive holdt udenfor og inden for teltets fire vægge. Det er nemmere, når du på et tidspunkt skal til at rydde op, da det hele er samlet ét sted. Udenfor i et festtelt kan man også godt tillade sig at hænge nogle skraldeposer op, så folk selv smider deres tomme dåser og plastikkrus ud efter sig, og så er rengøringsarbejdet minimalt for dig.
Opbevar drikkevarerne udenfor
Man kommer til at skulle opbevare rigtig mange drikkevarer, da der skal være nok til alle gæster hele dagen og aftenen, og for at undgå at det roder inde i hjemmet, kan man smide dem udenfor på altanen eller terrassen. Det er især smart om vinteren, hvor man kan bruge det kolde vejr som køleskab, og om sommeren kan man købe nogle store poser is fra istilfest.dk og hælde det op i nogle spande sammen med drikkevarerne. Så slipper man for at skulle gøre et ekstra, lånt køleskab rent dagen efter, og drikkevarerne vil, vigtigst af alt, holde sig kolde.
Betal dig fra det
Lige meget hvor drastiske midler, man tager i brug, kan man nok ikke slippe helt for oprydningen. Der vil altid være noget, man skal sætte på plads eller gøre rent. Medmindre man altså betaler sig fra det. Vil man gøre alt for at undgå oprydningen, kan man hyre rengøringspersonale til at tage det for en, eller måske har man bare et par søde venner eller familiemedlemmer, der vil være med til at bruge et par timer på at tage oprydningen dagen efter. Ellers kan man faktisk få klaret det meste, hvis man, så snart festen slutter, får det overstået og lige bruger en times tid på at tage det værste, så man ikke står op til en stue, der ser ud som om, den er blevet raseret.