Fedmeepidemi i den vestlige verden

Der er en gammel kinesisk talemåde, der lyder noget a la: “Hver dag står solen op i øst og går ned i vest – uden at fortælle det til nogen”. Netop den talemåde har en del at gøre med den relativt stille revolution, der de senere år er foregået, når det handler om kostråd, overvægt og – ikke mindst – årsagerne til fedme og diabetes.

Gennem årtier har de fleste vestlige landes officielle kostråd været, at man skal undgå fedt, spise masser af kornprodukter og masser af grøntsager over en bred kam.

Umiddelbart lyder det jo også helt rigtigt, men der er en skærende diskrepans mellem denne diæt og de faktuelle forhold.

Sideløbende med, at befolkningerne i Europa (især i det nordlige Europa) og i USA tog disse kostråd til sig, er der sket en nærmest eksplosionsagtig vækst i forekomsten af diabetes og af fedme. I dag er rundt regnet 50% af danskerne overvægtige – og udover at medføre forringet livskvalitet for den enkelte, er der også en veritabel bombe under sundhedsvæsnet, der skal se frem til ekstremt voksende udgifter til behandling af diabetes og de mange andre følgesygdomme, der hører til overvægt.

De senere år er der forsket meget i årsagerne til, at den mindre fede kost reelt har haft den modsatte virkning af den tilstræbte. En stor del af forskningen er foregået i USA, der jo har en endnu større andel af fedme, end de fleste andre lande har. Faktisk er det kun Storbritannien, der har flere fede pr. 1.000 indbyggere.

Og hvad er det så, forskningen har afdækket?

Reelt har den intensive forskning afdækket flere interessante og nu bevislige forhold:

  • Kulhydrater (de hurtige af slagsen) er de primært ansvarlige for den eksplosive vækst i fedme.
  • Sukker – som jo er slutproduktet af kulhydrater i kroppen – er den reelle årsag til forhøjet kolesterol. Det er ikke fedt, som det tidligere var antaget.
  • En fedtfattig kost ødelægger kroppens naturlige forbrænding, om-programmerer opbygningen af fedtdepoter og skaber indirekte behovet for mere sukker i kosten.

Light-produkter er usunde og ofte helbredstruende

Når et produkt skal gøres fedtfattigt for at tækkes forbrugernes krav (baseret på de nu bevisligt forkerte kostråd), skal det fjernede fedt erstattes med noget andet for at bevare konsistens og (til en vis grad) smagen i produktet. Det, der nemmest erstatter fedtet i et produkt, er enten sukker i den ene eller anden form, eller det er mel, der jo omdannes til sukker i kroppens forbrænding.

Resultat er, at for eksempel en gængs Light salatdressing fra supermarkedet indeholder så meget sukker, at 2 spiseskefulde af den indeholder den mængde sukker, en voksen MAKSIMALT bør indtage på et døgn.

Dertil skal lægges, at Light-produkterne – efter fjernelsen af det naturlige fedt – ofte skal tilsættes adskillige kemiske forbindelser for overhovedet at minde om det oprindelige produkt. Og det ved alle, er skidt.

Det startede med Atkins

De første erkendelser af disse sammenhænge kom med udviklingen af den såkaldte Atkins kur, hvor man kun spiser fedt og proteiner. Det viste sig, at selv forhærdede overvægtige tabte sig i rasende tempo med denne kur, hvor man overhovedet ikke skeler til kalorier, men udelukkende satser på indtagelse af store mængder fedt og protein.

Forklaringen ligger i, at kroppen ganske hurtigt omstiller sig til den nye overflod af mad og derfor ØGER forbrændingen – samtidig med, at proteiner og fedt i sig selv kræver flere kalorier at forbrænde.

Bagsiden var, at Atkins og andre strikse diæter førte til mangelsygdomme og – i visse tilfælde – til leverproblemer.

Der blev – og bliver fortsat – udviklet nye diæter baseret på den originale Atkins. En af de mest kendte ”retninger” er det, der under en bred betegnelse kendes som LCHF: Low Carb High Fat.

En af de ”opdagelser”, der er gjort de senere år, er, at det er direkte problematisk at tælle kalorier som det første redskab i en slankekur!

Det illustreres nemmest ved at stille et simpelt spørgsmål:

Hvis du må indtage 2.500 kalorier på et døgn – hvad tror du så selv er bedst for dig: 2.500 kalorier fra kød, fisk, æg og grønt – eller 2.500 kalorier fra wienerbrød?

Ethvert normalt menneske vil vide, at det naturligvis er det første. Men hvad nu, hvis det er 3.000 kalorier fra kød, fisk, æg og grønt sat op mod 2.000 kalorier fra wienerbrød?

Skal vi holde os til de gamle kostråd, som desværre både visse læger og diætister holder fast i mod bedreviden, vil du være bedre stillet med 2.000 kalorier fra wienerbrød end alternativet.

De siger, at det hele kun handler om at indtage færre kalorier end du forbrænder.

Sagen er, at 2.000 kalorier fra wienerbrød forbrændes til sukker, som omgående sættes til fedt på din krop. Og du vil være sulten efter få timer.

De 3.000 kalorier fra kød, fisk, æg og grønt er uendeligt meget mere krævende for kroppen at forbrænde, hvorfor en del af kalorierne bruges til forbrændingen, og resten sættes til muskelmasse. Ydermere vil en vedvarende diæt rig på kød og protein skrue din generelle forbrænding op.  

Et er teori – et andet er praksis

Nu er det så, vi kan spørge os selv, hvorfor ikke alle overvægtige (i Danmark over 2 millioner menneske) bare spiser på den måde så?

Det skyldes flere faktorer – og i flæng kan nævnes: Uvidenhed, dovenskab og den nok største enkeltårsag: For besværlige/mystiske diæter, slankekure og opskrifter.

Faktisk er det besværlighed og manglende forståelse, der får størstedelen til at hoppe fra en LCHF diæt tidligt i forløbet.

Det er en skam, for det virker! Og ikke blot virker det i form af vægttab – det virker på diabetes, på for højt kolesteroltal og på energiniveauet, på sundheden og meget andet.

Udfordringen er altså at få almindelige mennesker i en hektisk hverdag uden tid til at gå på indkøb i 12 forskellige specialbutikker og uden tid til at kokkere i timevis, til at tage spisemåden til sig.

Den udfordring er løst med konceptet, der er kendt under navnet Slankeskolen!

Slankeskolen – den sidste kur, der slet ikke er en kur

Kort fortalt er Slankeskolen en yderst gennemtænkt og vel dokumenteret kombination af flere forskellige retninger indenfor LCHF m.m. – og så er det unikke ved Slankeskolen, at alt er forklaret så enkelt, at enhver uden yderligere introduktion er i stand til at købe ind, tilberede mad og leve efter principperne uden noget besvær overhovedet.

Skolen består af en række undervisningsvideoer, der på absolut forståelig måde forklarer, dokumenterer og derefter anviser. Der er også en stor samling af opskrifter og et forum online, hvor medlemmerne kan stille spørgsmål, bytte opskrifter og meget andet.

Slankeskolen har godt 2.000 medlemmer i Danmark, og flere af disse er diabetikere, der efter få måneder på diæten enten har fået helt styr på blodsukkeret eller i visse tilfælde har kunne holde op med at tage insulin!

Medlemskabet koster 599 kroner én gang for alle, og der er permanent adgang til alle videoer, dokumenter, opskrifter og det aktive forum.

Hvis du vil se mere om den måske mest succesrige slankekur (der ikke er en ku men en permanent omlægning til en god kost), kan du besøge en af de to hjemmesider for konceptet her:

Slanke.guru

Slankeskolen.com

Begge steder kan du helt gratis og uforpligtende få adgang til en af de mange undervisningsvideoer, så du ved selvsyn kan konstatere, hvor nemt det er at få en sund vægt for resten af livet.