8 kg på 8 uger

Inden jeg tabte mig brugte jeg en del tid på at være irriteret over min vægt, det gør markant nemmere for mig at komme i gang med et vægttab. For mig var det afgørende at vægten ramte 100.0kg, det gjorde mig mildest talt stærkt motiveret for at komme i gang.

Artikel her indeholder mine egne personlige erfaring, og er hverken op-spin eller fyldte med falske før og efter billeder. Det er rendyrket erfaringer på hvordan jeg har tabt 8 kg på 8 uger. Min rejse er ikke slut, jeg har en plan om at tabe 8 kg mere, jeg forventer dog ikke at gøre det helt så hurtigt som med de første 8 kg.

Hvad er det så jeg har gang i, for det er ikke en traditionel slankekur. Jeg er selvfølgelig super bevidst om hvad jeg spiser, fordi det er helt fundamentalt for, at man kan tabe sig. Man skal sagt på en anden måde spise mindre end man forbrænder.

Inden jeg fandt på at lægge kosten om, har jeg været på en rejse af slanke kurer, først noget 5-2, som gav mig nogen forfærdelige dagen uden ret meget at spise, senere en ”low carb, high fat kur”, som vidst nok gik mest ud på at spise en masse proteiner.

Der hvor jeg er landet ud der tæller jeg mit kalorieindtag i løbet af dagen, hvilket gør det rigtig nemt at tabe sig, fordi det betyder at jeg hele tiden ved at jeg har fået færre kalorier end jeg har forbrændt. Der hvor det hele så er anderledes end en tilfældig slankekur er, at jeg har lært hvad mit vedligeholdelses indtag er, altså det antal kalorier jeg kan spise i løbet af dagen hvis jeg ønsker at holde vægten. Det betyder, at jeg når jeg ikke længere ønsker at tabe mig, så kan jeg ændre kosten en smule og så holde vægten.

Det er her jeg virkelig mener ”kuren” jeg beskriver her skiller sig ud fra alle de andre slankekure, fordi den rent faktisk lærer dig at holde vægten når du ikke længere ønsker at smide kilo.

Cheat meals

Der skal være plads til ”Cheat Meals” når man forsøger at skære kalorierne, ikke kun fordi det ellers bliver for surt at leve på den måde, men også fordi det på den lange bane gør at kroppen ikke vænner sig til kalorieunderskud og derfor tilpasser sig den nye mængde energi der tilføres. I processen har jeg fået 1 cheat meal om ugen, jeg kan faktisk ikke kun haft et enkelt måltid, men fra fredag efter arbejde og så til sengetid har jeg nydt fredagsslik og meget andet godt.

Lær at tælle kalorierne

Det er faktisk ikke så svært at tælle kalorierne, i starten bliver man nød til at være meget nøjeregnende og veje alt sin mad, for så at regne ud hvor mange kalorierne man har fået. Det fremgår af alle ediketterne i Danmark hvor meget energi der i maden, og det er derfor supernemt at regne den ud.

Når man har været i gang et stykke tid, så har man lært at kigge på størrelsen af portionerne og kan på den måde nemt se om der er for meget eller for lidt.

En af de vigtigste ting for mig har været proteinbarer, ikke fordi det er nødvendigt, men fordi jeg har fået det brugt lidt som slik sent om aftenen, og dermed fået stillet min sødetand. Man kan sagtens opnår det samme med proteinpulver, og der findes meget godt derude af den slags.

Det er dog vigtigt at huske og tilfører kroppen protein, for ellers taber man ikke kun muskler, men også fedt.