Ost er godt mod hjerte-kar-sygdomme - 03.05.2011
Forskning viser, at ost og mælkeprodukter har en positiv effekt mod hjerte-kar-sygdomme.
Ost indeholder mættet fedt, og det kan derfor virke helt paradoksalt, at ost kan være med til at reducere risikoen for hjerte-kar-sygdomme. Ikke desto mindre viser forskning, at mælkeprodukter og herunder ost kan være med til at forebygge hjerte-kar-sygdomme.
Professor Arne Astrup fra LIFE – Det Biovidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet fortalte på en kongres i Montreal, at studier viser, at mælkeprodukter reducerer blodtrykket, og har en negativ effekt på fedtstoffer i blodet (der bliver altså færre af dem), hvilket kan være med til at forebygge hjerte-kar-sygdomme.
Derudover ser det ud til at kalcium har en positiv effekt både på vores appetitregulering og hvor meget fedt vores krop udskiller.
I forbindelse med kongressen blev Arne Astrup interviewet om mælkeprodukter og hjerte-kar-sygdomme, interviewet er på engelsk og kan ses nedenfor:
(Publiceret på foodofLIFE.dk)
Food of LIFE, - siden er sidst opdateret d.3. november 2011