Det Biovidenskabelige Fakultet - Københavns UniversitetKøbenhavns UniversitetFood of LIFE

Uklarhed om mættet fedt og hjerte-kar-sygdomme - 15.06.2011

Verdens førende forskere er enige om, at mættet fedts rolle i hjerte-kar-sygdomme ikke er defineret godt nok, og at det er nødvendigt med flere forskningsundersøgelse for at forstå forholdet til fulde.

Igennem mange år har mættet fedt været en udskældt del af vores mad, og forskere og myndigheder har rådet folk til at spare på fedtet af frygt for risikoen for hjerte-kar-sygdomme. Men sandheden er måske ikke helt så ligetil, konkluderer en række af verdens førende forskere på området i en artikel i det ansete The American Journal of Clinical Nutrition.

 

Den går ikke at smovse løs i bacon

Selvom forskerne ikke direkte anbefaler at undgå alle former for mættet fedt, og undersøgelser tyder på, at mættet fedt er sundere for hjertet end fx hvidt brød, så betyder det ikke, at man med god samvittighed kan smovse bacon, smør og ost i uanede mængder. Hjertet har trods alt stadig bedre af, at noget af det mættede fedt udskiftes med grøntsager, planteolier og madvarer med mange fibre og fuldkorn (fx rugbrød).

Artiklen er resultatet af et symposium i sommeren 2010, hvor forskere fra USA, Danmark, England, Frankrig, Australien og Sverige mødtes for at afklare, hvad videnskaben egentlig ved om mættet fedt og hjerte-kar-sygdomme. Og konklusionen var klar: 

 

Mættet fedts rolle i udviklingen af hjerte-kar-sygdomme er langt fra veldefineret!

 

Ved en gennemgang af kendte forsøg og kendt litteratur på området kom eksperterne frem til at forholdet mellem mættet fedt og hjerte-kar-sygdomme er meget mere komplekst end kostråd verden over lægger op til.

 

Konklusioner fra symposiet

På symposiet om mættet fedt konkluderede forskerne blandt andet:

  • Forskning tyder på, at risikoen for hjerte-kar-sygdomme mindskes, hvis mættet fedt erstattes af flerumættede fedtsyrer. 
  • Der er ingen klare fordele i at erstatte mættet fedt med kulhydrater.
  • Bestemte fødevarers påvirkning på hjerte-kar-sygdomme (mindske/øge risikoen for hjerte-kar-sygdomme) kan ikke udelukkede forudsiges ud fra deres indhold af mættet fedt – nogle fødevarer kan således godt indeholde mættet fedt uden tilsyneladende at have en negativ effekt på hjerte-kar-sygdomme.

I nedenstående video forklarer professor Arne Astrup, LIFE – Det Biovidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet, om baggrunden for konklusionerne.

 

 

Videoen kan enten ses alene (klik på "video only") eller i sammenhæng med en række powerpoint-slides (klik på "video + document"). Videoen kan også ses på scivee.tv.

 

(Publiceret på foodofLIFE.dk - videoen desuden på scivee.tv)

Food of LIFE, - siden er sidst opdateret d.9. november 2011

Andre artikler om mættet fedt

Du kan læse mere om mættet fedt i følgende artikler:

 

Hvad er fedt?

 

Ost er godt mod hjerte-kar-sygdomme

 

Fedtskatten kan ramme skævt

 

Skal chokolade og ost med i kostrådene?

 

Hjertesygdom og transfedt i Danmark


This website is hosted by The Faculty of Life Sciences, University of Copenhagen