Kostfibre udvundet fra tang giver ekstra vægttab - 06.12.2011
Ny forskning viser, at kostfibre fra brunalger styrker mæthedsfornemmelsen, så man spiser mindre og taber sig mere.
Det er tidligere blevet påvist, at en fiberrig kost gør det lettere at holde vægten. Nu dokumenterer et nyt ph.d.- projekt fra LIFE - Det Biovidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet, at kostfibre fra brunalger, de såkaldte alginater, er særligt gode til at skabe en slags 'kunstig fylde' i mavesækken:
Fakta om alginater
Alginater er fibre, der er opbygget af guluron og mannuron syrer. Det forhold har indvirkning på gelformationen i mavesækken pga. af den lave pH-værdi.
Hovedparten af tidligere interventionsstudier tyder på, at alginat reducerer sultfølelsen og det spontane fødeindtag alt afhængig af alginats fysisk-kemiske egenskaber. Moderat gavnlig indflydelse på regulering af blodglukose.
Mulige mekanismer indebærer udspilning af mavesækken, forsinkelse i mavetømning samt nedsat næringsstofabsorption i tyndtarmen og fermentering i tyktarmen.
Læs mere om tang i vores Leksikon |
"Vi har gennem tre år undersøgt, hvilken effekt det har at indtage alginater i forskellige doser. Vi kan påvise, at de raske forsøgspersoner, som indtog alginater og samtidig måtte spise så meget de ville, følte sig mindre sultne og spiste mindre i forhold til de forsøgspersoner, som ikke fik fiberdrikke med alginater", siger ph.d.- studerende Morten Georg Jensen, som sammen med sine kolleger står bag resultaterne.
Gelé fylder maven
96 overvægtige mænd og kvinder deltog i forsøget, der varede 12 uger. 48 forsøgspersoner drak en specialfremstillet fiberdrik med alignater tre gange dagligt før hvert hovedmåltid som tilskud til en energi-reduceret kost. De øvrige 48 forsøgsdeltagere drak en placebodrik uden alginater.
Større vægttab med alginater
For de 80 forsøgspersoner, der gennemførte studiet, så man et betydeligt større vægttab med alginat-behandling sammenlignet med de forsøgspersoner, der drak en tilsvarende drik uden alginat.
De forsøgspersoner, der drak fiberdrikken med tang tabte sig i gennemsnit 1,7 kilo mere i forhold til placebo-gruppen. Ifølge forskerne skyldes vægttabet primært et fald i fedtprocent:
"Vægttabet skyldes formentlig, at alginaterne danner en gelé i mavesækken, som styrker signalerne fra mave-tarmkanalen til hjernen om, at man er mæt, fordi gelen optager plads i maven. De overvægtige forsøgsdeltagere har derfor spist mindre, end de plejer", siger ph.d.-studerende Morten Georg Jensen.
Modvægt til junk
Den voksende fedmeepidemi kræver forskning og udvikling af nye kosttiltag som modvægt til den lette adgang til store mængder energirige fødevarer døgnet rundt:
"Hvis man spiser mere mad, end man forbrænder, medfører det en ubalance i kroppens energiregnskab. Det kan på sigt føre til vægtstigning. Derfor er det vigtigt, at nye kosttiltag kan forbedre vores kontrol over sultfølelsen og begrænse madindtaget", understreger Morten Georg Jensen.
Forskerne håber, at forskningsresultater kan bane vej for nye behandlingstilbud til overvægtige. I forbindelse med forsøget har forskerne i samarbejde med biotekfirmaet S-biotek fremstillet den særlige fiberdrik med alginater, som forsøgsdeltagerne drak. Der findes endnu ingen lignende fiberdrik på markedet.
Primært palmetang
Tang dækker over forskellige marine makroalger som kan klassificeres i tregrupper; brunalger (Phaephycecae), grønalger (Chlorophyta) og rødalger (Rhodophyta). Forskerne har undersøgt fiber fra brunalgen, primært fra palmetang.
Food of LIFE, - siden er sidst opdateret d.6. december 2011