Risiko for blodpropper i hjertet med kalktabletter uden vitamin D - 10.08.2010
Et nyt studie viser, at der er en øget risiko for blodpropper i hjertet, hvis man tager kalktabletter uden vitamin D.
Kalcium kan have en gunstig effekt på risikoen for hjerte-kar-sygdomme, ligesom undersøgelser tyder på, at kalk fra mejeriprodukter kan have en slankende effekt. Det anbefales derfor, at man får dækket sit kalk-behov. Men det er ikke nødvendigvis en fordel at ty til kalktabletter uden vitamin D, hvis man er i kalk-underskud, viser et nyt studie.
Den nye undersøgelse, der er blevet offentliggjort i det anerkendte videnskabelige britiske tidsskrift British Medical Journal, har vist - noget overraskende - at kalktabletter uden vitamin D øger risikoen for at udvikle blodpropper i hjertet med 30 pct.
"Undersøgelsen understreger endnu engang at indtag af enkelte næringsstoffer (mineraler, vitaminer) i større doser løsrevet fra deres naturlige element (fødevare) i nogle tilfælde kan have utilsigtede virkninger", siger lektor Christian Mølgaard, LIFE – Det Biovidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet.
Den naturlige kalk er bedre
Det har længe været kendt, at kalktilskud ikke har helt den samme gunstige virkning som kalk fra naturlige kilder og det anbefales derfor, at man får rigeligt med kalk fra kosten.
"Mejeriprodukter nedsætter risikoen for hjertesygdomme, blodpropper i hjernen og diabetes, så den optimale løsning er at få sit kalciumbehov dækket fra mad og drikke, og ikke fra piller", fortæller professor Arne Astrup fra LIFE.
Han understreger samtidig, at det ikke kræver mere end en halv liter mælk, lidt yoghurt og ost hver dag for at få dækket sit behov fra kosten. Der findes desuden kalcium i nødder og mange grøntsager.
Hvis man ikke får nok kalk fra kosten, så er der en løsning på det ifølge Arne Astrup:
"Et studie på 48.000 amerikanske kvinder har vist, at tabletter, der både indeholder kalcium og en lille dosis vitamin D, hjælper til at forebygge knogleskørhed og -brud, men uden at øge risikoen for hjerte-kar-sygdomme".
(Publiceret på foodofLIFE.dk)
Food of LIFE, - siden er sidst opdateret d.6. september 2010