Ny forskning i kampen mod overvægt hos børn - 24.11.2010
Nye resultater fra projektet Diogenes viser, at proteinrig kost med lavt glykæmisk indeks kan beskytte børn mod overvægt.
Af Signe Rosendal Rasmussen, kommunikationsmedarbejder
Hvert femte danske barn er overvægtigt, og skønt forskning tyder på, at andelen af overvægtige børn så småt er faldende, så er der stadig steder at sætte ind overfor overvægten. Og et oplagt sted at starte er kosten. Ny forskning viser, at godt med proteiner og en kost med et lavt glykæmisk indeks er med til at sænke vægten hos børn og dermed beskytte mod overvægt.
Resultaterne kommer fra projektet Diogenes, der har undersøgt 465 børn fra otte lande. Professor Arne Astrup fra LIFE – Det Biovidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet har stået i spidsen for projektet.
"Det er bemærkelsesværdigt, at forekomsten af overvægt hos børnene falder spontant med omkring 15 % i løbet af blot 6 måneder - børnene er hverken på slankekur eller tæller kalorier. De spiser blot en anden kost i familien - det giver virkelig håb om, at vi kan bekæmpe børnefedmen blot ved at spise en kost, som er lidt anderledes. Nu arbejder vi videre med at gøre det til alle danskeres eje gennem Ny Nordisk Hverdagsmad i OPUS-centret," fortæller Arne Astrup.
Fem kosttyper testet
| Det primære formål med undersøgelsen var at se på, hvilken kost der mest effektivt kunne hjælpe til at bevare et vægttab hos voksne. Læs mere her |
I undersøgelsen så forskerne på effekten af meget eller lidt protein i kosten sammen med et højt eller lavt glykæmisk indeks.
Forsøgsdeltagerne blev delt ud på fem forskellige kosttyper, de skulle følge:
- Lavt protein-indhold / Lavt Glykæmisk Indeks
- Lavt protein-indhold / Højt Glykæmisk Indeks
- Højt protein-indhold / Lavt Glykæmisk Indeks
- Højt protein-indhold / Højt Glykæmisk Indeks
- Kontrol-diæt
Hver for sig viste hverken det glykæmiske indeks eller mængden af protein nogen positiv effekt på kropssammensætningen, men en kost med højt protein-indhold kombineret med et lavt glykæmisk indeks havde en positiv effekt på andelen af overvægtige. Proteinfattig kost med højt glykæmisk indeks havde derimod en negativ effekt og førte til en stigning i kropsfedtet hos børnene.

Projektet Diogenes er finansieret af EU og har involveret deltagere fra otte lande. I alt deltog 465 børn i hele forsøget sammen med deres forældre.
Resultaterne fra undersøgelsen er udgivet i november-udgaven af Pediatrics, og kan læses på nettet
(Publiceret på foodofLIFE.dk)
Food of LIFE, - siden er sidst opdateret d.24. november 2010