Kunstgødning ødelægger ikke planternes næringsværdi - 04.04.2008
Når landmanden sprøjter gødning ud over sine afgrøder på marken, øger han planternes væksthastighed og høstudbyttet. Det sker både med industrielt fremstillet kunstgødning og organiske gødninger.
Af lektor Susanne Bügel & lektor Søren Husted, LIFE - Det Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet
Det er en udbredt opfattelse, at kunstgødning reducerer planters indhold af vigtige mineraler og kemiske forbindelser med sundhedsfremmende egenskaber - de såkaldte fytokemikalier.
Omvendt har mange den opfattelse, at organisk gødning i særlig grad fremmer planters ernæringsværdi. Men disse opfattelser bliver ikke underbygget i det store antal videnskabelige undersøgelser, der findes på området.
Danske planter har meget forskelligt behov
De typer af grøntsager, frugter og kornprodukter, der produceres i Danmark har meget forskellige behov for tilførsel af gødning. Nogen skal tilføres ganske lidt og andre har et stort behov. Fælles for alle arterne er, at indholdet af mineraler og fytokemikalier er genetisk bestemt og kun i meget begrænset omfang bliver påvirket af tilførslen af gødning.
Planterne skal i langt de fleste tilfælde enten overgødskes eller udsultes, før man kan konstatere en markant ændring i plantens indhold af mineraler og fytokemikalier.
Selv hos de få plantearter hvor man kan dokumentere, at indholdet af mineraler og fytokemikalier ændres, når man gøder meget, er det typisk sådan, at den genetiske variation mellem de forskellige sorter giver langt større forskelle i mineraler og fytokemikalier end selve gødskningen.
Food of LIFE, - siden er sidst opdateret d.13. december 2010