Den omvendte kostpyramide - 28.04.2008
Stort forskningsprojekt, der kigger nærmere på den omvendte kostpyramide, er netop afsluttet. De første resultater viser, at monoumættet fedt og fuldkornsprodukter er gode mod type 2 sukkersyge.
Det har gennem en årrække været diskuteret om en middelhavs-inspireret kost med mere umættet fedt og fuldkornsprodukter er sundere end den kost, vi anbefaler danskerne at spise.
Et stort forskningsprojekt "den omvendte kostpyramide" med 100 deltagere er netop afsluttet på Københavns Universitet. Forskningsprojektet er et af Danmarks største kost-interventionsprojekter, som udmærker sig ved en høj kontrol af kosten. Et supermarked blev bygget på universitetet, hvor deltagerne gratis handlede al deres mad og et specielt computer-program blev udviklet for derved at sikre at den rette kost blev fulgt.
Resultaterne fra undersøgelsen viser blandt andet, at en kost rig på monoumættet fedt og fuldkornsprodukter har en gavnlig effekt på risiko for udvikling af type 2 diabetes – både sammenlignet med den gennemsnitlige danske kost og den traditionelt anbefalede fedtreducerede kost.
Olivenolie og rapsolie, men også avocado, mandler, hasselnødder og valnødder er de primære kilder til monoumættet fedt og kan muligvis anbefales sammen med en kost rig på fuldkorn, frugt og grønt til overvægtige efter et vægttab. De gavnlige effekter ses dog kun såfremt et øget fedtindtag ikke medfører en vægtstigning.
Flere resultater vil blive offentliggjort senere på året.
Vi har kigget nærmere på den omvendte kostpyramide:
Kostpyramiden bliver vendt på hovedet
Hvorfor vendes kostpyramiden?
Kartoflen er svær at komme udenom
Food of LIFE, - siden er sidst opdateret d.26. marts 2009