Hvilken diæt skal jeg vælge for at tabe mig? - 16.07.2008
Et nyt koststudie viser, at andre diæter kan være et effektivt alternativ til den officielt anbefalede diæt, hvor man reducerer fedt i kosten.
Af professor Arne Astrup, Det Biovidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet
Et nyt, stort israelsk koststudie har sammenlignet tre forskellige diæter til at fremkalde og bevare vægttab over en 2-årig periode. Undersøgelsen udmærker sig ved at være relativt stor, med godt 300 overvægtige deltagere, og den er da også publiceret i et af verdens fineste lægetidsskrifter New England Journal of Medicine.
Undersøgelsen sammenlignede tre diæter: én middelhavskost med kalorie-begrænsning (den såkaldte omvendte kostpyramide), én fedt-reduceret med kalorie-begrænsning, og en kulhydrat-begrænsning uden kaloriebegrænsning (Atkins diæten).
Efter 2 år var frafaldet mindst i den fedtfattige gruppe, men vægttabet var større i de to andre grupper: Middelhavsgruppen tabte 4,6 kg, den fedtfattige 3,3 kg, og Atkins-gruppen 5,5 kg.
Undersøgelsen viser, at man godt kan tabe sig på diæter med vidt forskellige sammensætninger, og at både den omvendte kostpyramide og Atkins-lignende diæter kan være et alternativ til den officielt anbefalede fedtreducerede diæt.
Ingen ændring i fedtindholdet
Undersøgelsen giver dog også anledning til kritik, idet den fedtfattige gruppe slet ikke ændrede fedtindholdet i deres kost, som forblev på 30-31 % af kostens kalorieindhold.
Det er nemlig velkendt, at det kræver en reduktion af kostens fedtindhold for at opnå større mæthed og det optimale vægttab på denne type kur.
Dansk undersøgelse peger i samme retning
En tilsvarende dansk undersøgelse har sammenlignet en fedtbegrænset kost med den omvendte kostpyramide, og fandt, at kosttyperne havde samme gunstige virkning på vægten, men at frafaldet i gruppen med den omvendte kostpyramide var markant større.
Til gengæld ser det ud til at den omvendte kostpyramide har en mere gunstig effekt på blodsukker og kolesterolværdier end de andre diæter.
Meget tyder på, at den omvendte kostpyramide, der minder meget om middelhavskosten, kan fungere fint i middelhavsområdet, hvor Israel jo ligger, men i Danmark finder de fleste personer det unaturligt at skulle pøse store mængder olie i maden, og derfor dropper de kosten/diæten.
Selvom den fedtbegrænsede kost forsat er den, vi vil anbefale, så støtter undersøgelsen, at der er flere veje til vægttab, og at forbrugeren kan vælge efter, om man er vild med kød (Atkins), frugt, ris, brød og pasta (fedtbegrænsede), eller er mere til fuldkornsprodukter, olieholdige retter, avocado og nødder (den omvendte kostpyramide).
(Publiceret på foodoflife.dk)
Food of LIFE, - siden er sidst opdateret d.26. marts 2009