Det Biovidenskabelige Fakultet - Københavns UniversitetKøbenhavns UniversitetFood of LIFE

Ikke helt så kernesund - 24.09.2008

Debatten raser i disse dage om kostrådene fra de populære bøger Kernesund Familie og Kernesund Mad. Forskerne er ikke i tvivl, rådene er langt fra sunde.

Af Signe Rosendal Rasmussen, kommunikationsmedarbejder

 

Allerede i foråret var ernæringseksperter på mærkerne overfor Kernesund-bøgerne. Nu er debatten blusset op igen, efter TV2s sundhedsprogram Praxis har valgt at lade en familie leve efter principperne fra Kernesund-bøgerne.

 

Kernesund-bøgerne anbefaler blandt andet at droppe komælk og gluten i kosten, men ifølge ernæringseksperter er det langt fra en god ide. Specielt ikke til små børn, som har brug for den kalk, de får fra mælken til at vokse.

 

Bøgerne anbefaler desuden, at barnet skal have sojadrik, hvis moren ikke kan amme.

 

Professor Kim Fleischer Michaelsen fra Det Biovidenskabelige Fakultet advarer dog mod sojadrik, da børnene ikke vokser tilstrækkeligt på det. I stedet skal små børn have modermælkserstatning, som er udviklet gennem årtiers forskning, fastslår Kim Fleischer Michaelsen.

 

Advarsel fra myndighederne

Også myndighederne er på vagt, og udsendte allerede i maj en meddelelse der advarede mod bøgerne. I den skriver Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen blandt andet:

 

"Rådene (om ikke at give børn komælk, red.) kan være skadelige for børn og derfor fraråder de to styrelser forældrene at følge disse råd."

 

Derudover skriver styrelserne:

 

"Mælk er en vigtig del af små børns kost, fordi den er rig på mange forskellige vitaminer og mineraler og indeholder protein af høj kvalitet. For små børn er mælk desuden en vigtig energikilde."

 

Læs hele advarslen på altomkost.dk

 

Sojadrik og voksne

Det er dog ikke kun småbørnene, der har bedre af komælk end sojadrik i følge forskere. Et amerikansk studie viser, at sojadrik kan sænke mænds sædkvalitet betragteligt.

 

Studiet viste, at mænd, der indtog mange sojaprodukter (som sojadrik), havde 41 millioner færre sædceller pr. mililiter, end de mænd der havde et normalt forbrug af sojaprodukter. Til sammenligning har en dansk mand i gennemsnit 45 millioner sædceller pr. mililiter.

 

Læs (og hør) mere om debatten:

 

Professor Kim Fleischer Michaelsen deltog 24. september i P1's morgenudsendelse

Professor Arne Astrup deltog i maj i en udsendelse på P1 omkring bøgerne

Danskere advares mod mælkeråd, artikel på Politiken.dk

Diætister angriber TV2-program, artikel på Politiken.dk

Sundhed er vor tids nye religion, artikel på JP.dk

Slankebøger farlige for børn, artikel på EB.dk

Sojamælk skader sæd, artikel på EB.dk

 

(Publiceret på foodoflife.dk)

Food of LIFE, - siden er sidst opdateret d.13. september 2010

Debatindlæg om bøgerne
Læs Professor Kim Fleischer Michaelsens debatindlæg om bøgerne fra maj 2008.

Relaterede artikler

Fødevareeksperter advarer mod kostråd

Kostråd får kritik med på vejen af Sundhedsstyrelsen, Fødevarestyrelsen og fødevareeksperter. 

 

Farlige råd om kosttilskud

Kostråd om vitaminer fra ernæringsbog kan være farlige


This website is hosted by The Faculty of Life Sciences, University of Copenhagen