Den omvendte kostpyramide testet videnskabeligt for første gang - 19.11.2008
Efter endt slankekur, hvad skal man så spise for at bevare vægttabet? Det har et dansk forsøg kigget nærmere på.
Andelen af fedt og kulhydrat på middagstallerkenen har vist sig ikke at have den store betydning for vedligeholdelse af vægttab, men der skal stadig holdes igen på mængderne. Det er blot et af resultaterne fra et videnskabeligt forsøg, der har fokuseret på "den omvendte kostpyramide", og som netop er blevet publiceret i American Journal of Clinical Nutrition.
Den eksplosive vækst i udviklingen af overvægt og fedme er det største ernæringsproblem i den vestlige verden. Fedmeepidemien har store konsekvenser for både samfundsøkonomien og det enkelte individ.
Dårlige kostvaner og manglende fysisk aktivitet formodes at være de væsentligste årsager til denne vækst. Forskning i hvilken kost, der er bedst til forebyggelse og behandling af fedme, er fortsat nødvendig for at stoppe denne fedmeepidemi.
Resultaterne fra forsøget
|
Den omvendte kostpyramide |
 |
Den traditionelt anbefalede fedtreducerende kost og en kost rig på planteolie medfører en mindre stigning i kropsfedt i forhold til en almindelig dansk kost.
Kost, der er rig på planteolie, har også en gavnlig effekt på risikoen for udvikling af type 2 diabetes - såfremt det øgede fedtindtag ikke medfører en vægtstigning - men er sværere at efterleve.
Sammen med det faktum, at andelen af fedt og kulhydrat (stadig i moderate mængder) tilsyneladende ikke har den store betydning for bevaring af vægttab, er det konklusionen på et seks måneder langt forskningsprojekt fra Det Biovidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet.
Samarbejde med manden bag den omvendte kostpyramide
Forskere fra Det Biovidenskabelige Fakultet har - i samarbejde med Walter Willett fra Harvard University, ophavsmanden til "den omvendte kostpyramide" - sammenlignet de officielle fedtreducerede kostanbefalinger med "den omvendte kostpyramide.
Den omvendte kostpyramide er kendetegnet ved et højt indhold af planteolie og fuldkorn, samt et lavt indhold af hvidt brød, pasta, ris og kartofler.
I forbindelse med forsøget blev der bygget et supermarked på universitetet, hvor deltagerne gratis handlede al deres mad i den seks måneder lange forsøgsperiode. På den måde sikrede forskerne, at forsøgsdeltagerne fulgte kostvejledningerne. Mere end 100 personer deltog i forsøget.
(Publiceret på foodoflife.dk)
Food of LIFE, - siden er sidst opdateret d.26. marts 2009