Kaffe, te – eller hellere postevand?
|
Jeg er meget opmærksom på at drikke mine obligatoriske 2 liter væske om dagen.
For smagens og variationens skyld kommer en del af indtaget fra kaffe og te, men nu hører jeg, at det er noget, jeg skal passe på med, fordi de to drikke er sundhedsskadelige. Er det rigtigt, og betyder det, at det daglige væskeindtag bør dækkes med postevand? |
Svar fra Insitut for Human Ernæring, LIFE - Det Biovidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet:
Et minus ved at dække sit væskebehov gennem te og kaffe er, at drikkene virker lettere vanddrivende.
Undersøgelser viser, at personer, der ikke er vant til at drikke større mængder kaffe og te, kun udnytter omkring 75% af væsken. Konsekvensen er, at man er nødt til at drikke større mængder for at få dækket kroppens væskebehov. Ved længere tids indtag af større mængder kaffe og te sker der dog tilsyneladende en tilvænning, så udnyttelsesgraden stiger til mellem 90 og 100%.
På sundhedssiden er der ikke noget, der taler for at afstå fra de varme drikke. De seneste mange år har der været forsket utrolig meget i kaffe og te, for at afdække om et større indtag er sundhedsskadeligt, eller om der ligefrem kan være sundhedsmæssige fordele ved at drikke dem.
De forskellige undersøgelser har langt fra tegnet et entydigt billede, men eksperterne konkluderer gennemgående, at de fleste mennesker uden helbredsmæssig risiko kan drikke op til 4-5 kopper kaffe eller 5-6 krus te om dagen.
På det seneste er det ligefrem blevet vist, at kaffe fx kan beskytte mod type 2-diabetes (gammelmandssukkersyge), og at te kan beskytte mod hjertekarsygdomme.
Effekten er langt fra stor nok til at du kan forvente en større sundhedsmæssig gevinst, men resultaterne vidner om, at der i hvert fald er visse positive aspekter ved at drikke et krus te eller en kop kaffe i ny og næ.
For enkelte grupper kan det dog stadig være fornuftigt at begrænse indtaget af især kaffe til maksimalt to til tre kopper. Det gælder især gravide, blandt andet på baggrund af undersøgelser der finder en øget risiko for dødfødsler ved større kaffeindtag under graviditeten.
(Publiceret på foodoflife.dk og i Helse)
Food of LIFE, - siden er sidst opdateret d.27. september 2010