Det Biovidenskabelige Fakultet - Københavns UniversitetKøbenhavns UniversitetFood of LIFE

Blodsukkervenlig kost gavner ikke nødvendigvis kroppen

LIFE-Klumme: Undersøgelse danner ny grobund for skepsis overfor diæter uden kulhydrater.

De seneste par år er der blevet slået vældig meget på tromme for, at der skal skæres ned på kulhydraterne i kosten – og ikke mindst de hurtige af slagsen fra brød, ris og kartofler. Denne reduktion skulle efter sigende være forbundet med et mere stabilt blodsukker og forbedret kredsløb.

 

På Institut for Human Ernæring har vi længe været skeptiske overfor anbefalingerne om at skære ned på kostens traditionelle stivelseskilder, og denne skepsis har fået fornyet grobund i kølvandet på en dugfrisk undersøgelse publiceret i det anerkendte lægevidenskabelige tidsskrift American Journal of Clinical Nutrition.

 

I undersøgelsen satte forskere en stor gruppe forsøgspersoner på tre forskellige diæter med varierende kulhydratindhold. Diæterne, der adskilte sig ved indholdet og typen af kulhydrater, blev fulgt i et helt år og deltagernes blodsukker og kolesteroltal målt ved forskellige lejligheder.

 

Deltagerne var alle sammen patienter med begyndende sukkersyge, der ifølge visse teorier burde have særlig stor gavn af at spise en kost med lavt indhold af kulhydrater – især af den hurtigt optagelige slags.

 

Dette til trods fandt forskerne ingen væsentlige forskelle mellem grupperne, hverken med hensyn til sladreblodsukkeret, der afspejler blodsukkeret over en længere periode, eller kolesteroltallet.

 

Samtidig, og det er mindst lige så interessant, fandt forskerne, at forsøgsdeltagernes blodsukker ligefrem steg under forsøget, sammenlignet med udgangspunktet, hvor deltagerne fulgte deres almindelige kost.

 

Disse umiddelbart nedslående resultater, sammenholdt med det faktum, at du ved at luge ud i indtaget af kulhydratrigt brød, ris og kartofler går glip af en masse sunde næringsstoffer, får os til at bibeholde vores hidtidige skepsis overfor kulhydratreducerede diæter.

 

(Publiceret på foodoflife.dk og i Helse)


Food of LIFE, - siden er sidst opdateret d.15. juni 2010
This website is hosted by The Faculty of Life Sciences, University of Copenhagen