Det Biovidenskabelige Fakultet - Københavns UniversitetKøbenhavns UniversitetFood of LIFE

Anmeldelse af "Mælk og sundhed – hvad er det du drikker"

LIFE-Klumme: Onsdag d. 19. maj blev bogen "Mælk og sundhed - hvad er det du drikker" lanceret. Arne Astrup, professor på LIFE - Det Biovidenskabelige Fakultet, har læst bogen og anmelder den her.

Denne Klumme er skrevet af:

Arne AstrupArne Astrup

Professor på Institut for Human Ernæring

Havde jeg læst bogen da jeg var en ung medicinstuderende uden kendskab til ernæring, så ville jeg nok have købt konspirationsteorien, og været overbevist om at der var en

sammensværgelse mellem mejeriindustrien og korrupte forskere. Men når jeg med den viden om ernæring jeg har i dag graver lidt ned over overfladen, så er hele argumentationen uden videnskabelig substans.


Det er ellers al ære værd at lave en systematisk gennemgang af mælkevidenskaben, og udelukke al den som er støttet af mejerierne. Men ikke engang det dogme er forfatterne tro i mod. To artikler af Camilla Hoppe fra Institut for Human Ernæring (bogens reference 15 og 16) citeres til trods for at studierne udgår fra en forskergruppe, der modtager

forskningsbevillinger fra Mejerierne.

 

Forklaringen er åbenlys: De to artikler peger på at indtagelse af mælk hos børn øger indholdet af væksthormonet IGF-1 i blodet. Så kilden til forskningsstøtten betyder altså mindre for forfatterne blot det er resultater der kan passe ind i deres konspirationsteori.
 
Med til en redelig gennemgang af litteraturen hører, at man ikke kun medtager de videnskabelige artikler, der støtter den konklusion, man har besluttet sig for at nå frem til.

 

Den fremtrædende forsker Peter C Elwood fra Cardiff University i England modtager ikke støtte fra Mejeriindustrien, og han har gennemført store systematiske analyser af sammenhængen mellem mælkeindtag og dødelighed af hjertekarsygdomme og diabetes. Han finder, at personer med højt mælkeindtag lever længere end personer med lavt mælkeindtagelse, og det skyldes at de har en lavere dødelighed af type 2 diabetes og hjertekarsygdomme d.v.s. blodpropper i hjerne og hjerte, samt af hjerneblødninger. Elwood's forskning ignoreres totalt af forfatterne, og den gennemhuller jo også deres teorier om, at mælk skulle øge risikoen for disse sygdomme.

 

Resten af bogen fungerer på samme måde: Gamle forladte hypoteser om skadelige virkninger af mælk støves af, men man ignorerer totalt at videnskabelige selskaber og

myndigheder, uden støtte fra mejeriindustrien, for længst har gennemgået hele den videnskabelige litteratur, og begravet teorierne.


Personligt er jeg ikke bekymret for mejeriindustrien, men for forbrugerne. De skal på ny have en omgang "kernesund familie" kastet i hovedet, hvor resultatet kan blive flere fejlernærede børn, som skal vokse på kunstige industrielle produkter som sojadrik, i stedet for økologiske mejeriprodukter, som har en naturlig plads i vores madkultur. 

 

Arne Astrup er professor, dr.med. og leder af Institut for Human Ernæring, LIFE - Det Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet.

 

Instituttet udfører blandt andet forskning i sundhedsvirkninger af mejeriprodukter, og denne forskning er for ca 90% vedkommende finansieret af Statens Forskningsråd, EU-kommissionen, og mejeriuafhængige fonde som Nordea Fonden. Arne Astrup har sæde i bestyrelsen i Global Dairy Platform, Chicago, USA – en paraplyorganisation, som styrker og koordinerer forskningen i mejeriprodukter.

 

(Publiceret på foodofLIFE.dk)

 

På grund af spam-problemer i denne kommentar-tråd er det for øjeblikket ikke muligt at kommentere på denne artikel. Lige så snart vi har løst problemet med spam, vil vi åbne op for nye kommentarer.


Kommentar af peter Jensen d. 02-01-2011 19:23:41

Som du beskriver er der mange teorier om mælk, men den teori jeg håber på at for be/eller afkræfte er hvorvidt at syreindholdet i mælk æder knoglerne da for mig indtil videre virker logisk at da kalk er basisk og mælk er en syre må det da være skidt for knoglerne?

Kommentar af Arne Astrup d. 26-01-2011 17:13:17

Jeg mener ikke at mælk er syredannende, snarere basisk med en stor bufferkapacitet, og mælk er jo en rimelig god kalcium kilde. Så mælk med protein, kalcium og vitamin D skulle absolut være godt til at styrke knoglerne.

Mange hilsener
Arne
Food of LIFE, - siden er sidst opdateret d.21. marts 2011

Referencer

1: Elwood PC, Pickering JE, Givens DI, Gallacher JE. The Consumption of Milk and Dairy Foods and the Incidence of Vascular Disease and Diabetes: An Overview of the Evidence. Lipids. 2010 Apr 16. [Epub ahead of print] PubMed PMID: 20397059.

 

2: Elwood PC, Givens DI, Beswick AD, Fehily AM, Pickering JE, Gallacher J. The survival advantage of milk and dairy consumption: an overview of evidence from cohort studies of vascular diseases, diabetes and cancer. J Am Coll Nutr. 2008 Dec;27(6):723S-34S. PubMed PMID: 19155432.


This website is hosted by The Faculty of Life Sciences, University of Copenhagen